Wednesday, September 22, 2010

Nikmatnya Bekerja Selepas Bersara

Setelah berhempas pulas dengan menetangnya Isu Penswataan Sisa Pepajal,  maka akhirnya terlaksanalah Penswataan Sisa Pepejal Zon Utara yang diambil alih oleh environment Idaman mulai bulan 11/2009 yang mana menyaksikan Majlis Bandaraya Alor Setar sebagai model penswataan ini.

Keselurohan pekerja2 diBahagian Perkhidmatan Bandar, MBAS telah diberi pilihan sama ada nak meneruskan bekerja dengan swasta atau terus bersara awal.  Boleh dikatakan 90% memilih terus bekerja dengan swasta.

Bukanya mudah nak mengubah sikap pekerja yang selama ini berpuloh tahun telah bekerja dengan kerajaan, setelah motivasi diberikan setiap kali roll call pagi diadakan, alhamdulilah yang ada perasaan tangung jawab kepada perniagaan sendiri akhirnya mereka memilih terus bersara, yang lain-lain terus berkihidmat dengan swasta.

Apakah keistimewaanya?  

Setelah diserapkan masing-masing mendengar pengumuman tempat kerja baru pada pagi roll call 01/11/2009 ada yang kekal ditempat lama ada ke tempat baru dan ada yang naik pangkat, awal bulan pertama ada kedengaran sunggutan sementara nak menyesuaikan diri, bulan kedua runggutan masih berbunyi masuk bulan ketiga hah masing-masing bersemangat. Ngapa tak semangat Gaji baru + dengan kerja lebih masa alahkan pemengang Diploma itu tak masuk pencen, bayangkan la dengan usia dah lanjut kelulusan tiada apa nak dikata, jika mereka berhenti dari Environment Idaman pergi cari kerja lain boleh ka mereka dapat gaji seperti sekarang? akhirnya menyesalah mereka.

Peluang Kenaikan Pangkat
Pihak syarikat telah memberi kenaikan pangkat kepada pekerja-pekerjanya yang menunjukan prestasi yang cemerlang dari pekerja am kepada penyelia walau pun tak sampai beberapa bulan bekerja dengan harapan boleh menjalankan tugas dengan sebaik mungkin supaya apa jua masaalah syarikat dengan orang awam dapat diatasi.

Mari kita dengar rakaman video apa kata pekerja


Gambar diatas Roll Pagi sebelum diswasta dan dibawah setelah diswastakan pada 01/11/2009


No comments:

Post a Comment