Friday, August 31, 2012

Daerah Pelengau, Medan

Kalau dulu kami dibawa melawat Bandar Vallite, Brastagi dan lain-lain tempat kali ini pada 29-31/08/2012 selama 3 hari 2 malam kami ke Medan disambut kawan disana terus ke Ibunda Hotel di Jalan Singgamarama, Polonia, Medan.

Penang Airport
Ibunda Hotel

Seperti biasa di sebelah malam kami di bawa ke Medan Walk untuk makan malam disitu terdapat pelbagai jenis makanan yang paling saya suka durian disalut dengan kerak pulut pada mulanya saya tertanya apa itu sedap tak apabila diberi rasa terus order 2 pinggan. Sedap la tu namanya.

Medan Walk
Menjamu selera

Keesokan pagi kami menaiki angkut (Teksi Van) menuju ke Daerah Pelenggau, perjalanan ketempat tersebut memakan masa selama 2 jam, sampai di pekan tersebut kami menaiki teksi motor yang berbaris tersedia menunggu pelanggan untuk ke masuk ke dalam perkampongan tersebut.

Menaiki Angkut (Teksi Van)
Rumah Kawan, Kg. Cermin

Perkampongan ini ramai yang bekerja sebagai Nelayan, Peladang dan Penternakan ianya terletak di pinggir pantai, suasana dikampong tersebut amat meriah seronok apabila melihat aktiviti seharian mereka.

Kawasan Indosat
Pantai Cermin

Rata-rata penduduk disitu kesemuanya orang-orang islam, sampainya kami dikampong tersebut, kami disambut oleh rakan kawan kami disana ke rumahnya beliau bekerja sebagai Juruteknik di Indosat Stasiun Tranmisi Telekomunikasi International, Jln Menang 28, Pantai Cermin.

Kami dibawa masuk ke kawasan tersebut hingga ketepi pantai dengan mengunakan kenderaan Indosat tempat ini hanya untuk majilis-majlis jamuan untuk kakitangan serta keluarga sahaja.

Makan Malam di Hotel
Pemandangan diatas Bilik Hotel

Hari ke tiga jam 8.55 pagi dari hotel kami bertolak ke airport untuk pulang ke Penang dengan menaiki airasia,penerbangan dari Medan ke Penang memakan masa selama 45 minit

Polonia Airport
AirAsia, Medan

31/08/2012 jam 10.35 pagi saya sampai di Penang International Airport dan terus balik ke Alor Setar setelah makan tengahari ditempat parking kereta dekat airport.