Saturday, July 12, 2014

Lawatan Ke Medan

Setiap tahun rutin saya mengadakan lawatan ke Medan dalam Bulan Ramadzan ini kali 4 Ramadzan saya ke Medan tanggal 10-12/07/2014 selama 3 hari 2 malam. Saya menginap di Hotel Madani berhadapan dengan Masjid Raya.

Hotel Madani

Sepanjang saya berada disana saya tidak ketingalan Solat Waktu, Jumaat mahu pun Terawih, Susana di Masjid seperti malam raya tiap malam meriah, disekelilin Masjid seramai 300 orang peniaga yang berniaga disitu, bermacam jenis makanan dan jualan pakaian untuk hari raya.

Solat Maghrib, Isya dan Terawih

Paling yang dinanti nantikan waktu berbuka puasa, wah hebat sesiapa sahaja yang masuk ke tempat yang dihiaskan utk peniaga dihadapan Masjid (Jalan Raya disitu ditutup selama sebulan utk kemudahan peniaga) nanti ramai penyambut tetamu sama ada tua atau muda akan tarik tangan kita minta duduk di meja mereka untuk berbuka puasa.

Berbuka Puasa
Ceramah Agama

Hari ke 2 pada 11/07/2014 saya pergi melawat di Istana Maimun, ramai orang di sana seperti biasa la saya memakai Baju ala Panglima kononya merapat sembah ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan. wah sy ari itu jadi model plak kepada pelancong lain mereka minta izin ambil gambar saya bersama mereka. Hah jadi saqtu kerja pulak layan mereka.

Hah berbagai gaya la

Hari ini 12/07/2014 saya pergi ke Medan Mall jalan-jalan disana melihat pelbagai gelagart orang-orang disana dengan membeli belah barangan untuk Persedian Hari Raya, semasa saya berjalan saya terserempak satu kumpulan Muslimin dan Muslimat sedang makan tengahari di khalayak orang ramai amat terkejut saya. Saya bertanya kepada Bapak Guard ngapa mereka makan dikhalayak ramai, (kata Pak Guard di sini banyak suku kaumnya maka bebas cuma mereka tangung sendiri sendiri la dan tiada yang segan segan lagi. Kata Pak Guard.) Saya jalan lagi pergi ke belakang rupanya kedai-kedai makan di buka seprti biasa ramai Ibu-ibu yang bertudung makan tanpa segan-segan lagi seperti tiada apa-apa bagi mereka.

Video Makan Tengahari

Setelah checkout jam 2.00 waktu Malaysia jam 1.00 waktu Indonesia saya terus menaiki teksi yang sudah menunggu diluar sana ke Airport, Penerbangan saya dari Medan ke Penang jam 6.50 petang, Flight Airasia lewat sampai jam 7.20 baru tiba dari Penang. Setelah semua penumpang menaiki Flight. Flight mula bergerak dari Landasan jam 7.35 apa yang mengejutkan penerbangan ini hanya 25 minit sahaja sebelum ini 50 minit. setelah itu Keptan mengumunkan penerbangan ini sampi 25 minit lebih awal. Wah hebat Flight Airasia.

Kuala Namu Airport, Medan

Sampai di Penang airport saya terus ke tempat parking kereta lalu tingalkan airport terus menuju ke Line Clear Nasi Kandar tak jaun dengan Airport. Selepas kena sepinggan haaa puas dan lega rasanya.