Friday, October 22, 2010

Kursus Asas Ternakan Ikan Air Tawar

Sekalung TAHNIAH diberikan kapada SURUHANJAYA KOPERASI MALAYSIA Cawangan Wilayah Persekutuan khususnya kepada En.Aminudin bin Yahya  yang telah berjaya menganjurkan Kursus Teknik Pengerusan Asas Dan Latihan Praktikal Ternakan Ikan Air Tawar (Ikan Keli) Peringkat Zon Selatan yang diadakan baru-baru ini pada 19-21/10/2010 bertempat di SUN INNS Hotel, Kuala Selangor.

Hotel Tempat Kursus Kuala Selangor
En. Aminudin bin Yahya
Ketua Penolong Pengarah (Bahagian Promosi & Pembangunan)

Kursus yang diadakan ini sudah mampu dapat menarik minat peserta-peserta dari Koperasi-koperasi yang menyertainya, kesenimbungan jika ada peserta-peserta yang hazir tempoh hari sekiranya mereka berminat bolehlah meneruskan program ini dengan memohon bantuan teknikal dari SKM dan sebagainya.
En. Abdul Aziz bin Ayup (sedang Memberi Taklimat)
Penolong Pegawai Ehwal Ekonomi (Bahagian Pengembangan)
En. Mohd. Fazil sedang memberi ceramah

Penceramah telah berjaya menyampaikan kertas kerjanya berdasarkan pengelamannya sendiri mengendalikan ternakan ikan keli yang diusahakan oleh koperasinya. Apa-apa pun jika kita nak melaksanakanya dengan berharap bantuan sepenuhnya dari kerajaan khususnya SKM  tanpa berusaha maka batalkanlah hasrat tersebut.

Lawatan ke Tapak Projek
Kolam Simen Ikan Keli & Talapia

En. Mohd. Fazil sedang memberi taklimat
Video Ikan Keli
Ikan didalam tong ini untuk dijual
Peserta dilatih membelah ikan untuk dibuat kering
Bergambar beramai-ramai dengan peserta kursus

Bagi menjayakan program ini pertama sekali mesti ada minat, masa dan kesunguhan barulah boleh berjaya dengan menyediakan kertas kerja serta mendapat persetujuan koperasi dimajukan kepada SKM serta lain-lain agensi.  Syarat utama mesti menghaziri mana-mana kursus asas mengenai ternakan ikan air tawar.

En. Norhisham bin Muhamad Ali
Penyelaras Kursus

Koperasi KOSPETA Malaysia Berhad telah menghantar 3 orang peserta menghaziri Kursus ini iaitu Tuan Haji. Mohd. faizi bin Haji. Aznam, Setiausaha Koperasi, En. Aziz bin Muda, ALK (Pengerusi Urusniaga) dan En. Pissal bin Abu, ALK (Setiausaha Urusniaga ).

Hari akhir peserta dibawa melawat ke-kilang memproses makanan ikan


Misin proses makanan ikan
Setelah siap diproses dari tepong

No comments:

Post a Comment