Thursday, May 10, 2012

Hatyai Kehilangan Pelancong

Kesan daripada berlakunya letupan BOM Kereta di Lee Garden Plaza Hotel ditengah tengah Bandar Hatyai mengakibatkan sehingga kini kekurangan Pelancong amat mendadak terutama pelancong Melayu, cuma yang ada pun dalam 2 atau 3 bas persiaran sahaja itu pun pelancong Cina Malaysia yang baru pulang dari Phuket singgah disitu.

Lee Garden  Plaza Hotel (Bom)

Jalan Utama ke Lee Garden Plaza Hotel

Saya menginap selama 3 hari pada 8-10/05/2012 di Presiden Hotel dengan harga 1 malam RM 70.00 (Baht 700) terletak juga dalam Bandar bersebelahan dengan Pasar Hatyai tempat pelancong membeli belah, ianya tidak jauh dengan Lee Garden Plaza Hotel dan juga banyak kedai makan Islam disebelah hotel disepanjang jalan hotel tersebut.

Presiden Hotel
Ruang menunggu dan Lobby

Tukaran RM 100 dapat 1,000 Baht di pintu masuk Danok, jika tukar di Pekan Hatyai RM 100 dapat 980 Baht sahaja. di Pekan Hatyai banyak kedai tidak terima RM kecuali kedai shoping baju di pasar besar hatyai sahaja.

Mee Kerabu di sebelah hotel kaki lima
Udang Goreng

Pekan Hatyai padat dengan penduduknya aktiviti disana berjalan lancar seperti tiada apa yang berlaku kereta bergerak perlahan setiap sudut jalan kerana terlalu banyak kereta, yang seronoknya kereta plat malaysia tak ada banyak seperti sebelum ini ada pun jarang jarang sekali , kawalan polis nampaknya semakin bertambah disetiap penjuru jalan ada saja kawalan polis.


Pasar Hatyai
Bandar Hatyai

Berkunjung ke Pasar Hatyai kita menjadi rebutan peniaga boleh dikatakan semua peniaga ramah ramah sahaja sanggup ikut kita minta membeli baju di kedainya begitu juga kedai makan islam di tingkat 3 boleh dikatakan masing masing kedai meletak seorang penyambut tetamu jemput kita masuk makan di kedai mereka. ( Berebut ) itulah keadaanya di Hatyai selepas peristiwa Letupan Bom.

Pasar Hatyai
Hatyai, Thailand

No comments:

Post a Comment