Friday, September 28, 2012

Bandaraya Manila

Hari ke 2 28/09/2012 selepas sarapan pagi saya bersama En. Azih Muda menaiki teksi yang di sewa khas untuk tempoh 12 jam dari pagi hingga ke malam menuju ke Bandaraya Manila dengan harga Peso 450.00 (RM 360.00), dari Clark ke Manila sejauh lebih kurang 105 km perjalanan memakan masa selama 1 jam lebih melalui Lebuhraya.

Tingkat 3 Galaxy Hotel
Menaiki Kereta Sewa

Pemandu teksi cukup peramah dan boleh bertutur dalam bahasa inggeris jadi mudahlah kami berinterasi, semasa perjalan masuk ke Bandaraya Manila disebelah timur kami melalui Bandar Lama aduh betapa kotor dan busuknya bandar tersebut berbanding kepadatan penduduk disitu yang menjangkau kepada seramai 30 juta orang.

Keadaan Pekan Yang Kotor

Jika hendak dibanding dengan Malaysia jauh lebih berbedza dari landskapnya khusus dalam pembersihan dalam Bandar yang menyebabkan bangunan-bangunan tidak teratur sampah dimerata tempat tiada tong sampah dipinggir jalan serta perparitan banyak tersumbat, kebetulan semasa kami masuk ke Bandar tersebut hujan turun dengan lebat menyebabkan berlaku banjir disetengah jalan dan keadaan jalan teramat sesak.

Sebahagiam dari Bangunan Tinggi
Gambar Clark & Manila

Setelah melalui Bandar Lama maka kami sampailah di Bandaaraya Manila sebenar, wauuu cantiknya walaupun bangunan pencakar langit tidak banyak masih dalam fasa perlaksanaan  disekeliling Bandaraya tersebut khususnya dapat dilihat banyak bangunan-bangunan pencakar langit dibina di tepi pantai.

Restoran Kosmir
Jenis makanan yang dihidang 

Dalam perjalanan kami memberitahu pemandu ke restoran makanan halal dan dibawa kami ke Kosmir Restauran yang terletak di tengah-tengah Bandaraya tersebut. Makanan yang disediakan begitu lazat sesuai dengan selera kita selepas makan kami dibawa ke Padang Merdeka (Tugu Peringatan) disitu ramai pelancong Landskapnya amat menarik berhadapan dengan Pantai Laut Cina.

Video Perjalanan ke Manila

Keadaan pantai amat kotor banyak reba-reba serta sampah yang dihanyutkan oleh ombak terkumpul ditepi pantai. Pantai tersebut sedang diusahakan oleh pemaju dengan menambun batu-batu besar sebagai menahan pukulan ombak.

Video Perjalanan balik ke Clark

No comments:

Post a Comment