Thursday, September 6, 2012

Hari Pertama di Phnompenh

Keinginan untuk ke Phnompenh, Combodia telah pun tercapai, Hari pertama pada 06/09/2012 tepat jam 9.00 pagi (WM) jam 8.00 pagi (WP) sejam lewat dari Malaysia  pesawat AirAsia yang saya naiki telah mendarat di Phnompenh Airport.

LCCT Kuala Lumpur

Seperti biasa saya melancong secara persendirian selama 4 hari 3 malam untuk mendapat dan  menimba pengelaman selama 4 hari disana. Sebelum sampai hari bertolak saya banyak memikirkan apa yang kawan-kawan katakan pelbagai macam sehingga menakutkan rasanya.

Tourist Information

Setelah selesai mengecop pasport dengan mudahnya saya terus ke kaunter teksi melihat harga tambang teksi ke pekan, harga teksi yang telah ditetapkan sebanyak 9 USD (RM 29.00) manakala Tut-tut 7 USD (RM 23.00) kemudian terus ke Tourist Information melihat peta Bandar Phnopenh sebagai panduan, sampai ke pintu hadapan orang ramai tersedia menunggu untuk menyambut saudara mara mereka.

Menuju ke pintu luar
Gambar

Saya terus berjalan keluar dengan diperhatikan oleh orang-orang yang menunggu disitu dalam hati saya mereka ini bolehkah bertanya atau minta tolong, saya mengambil keputusan terus dengan tidak menegur siapa langkah pertama pusing disekitar kawasan tersebut untuk mendapat ilham bagi meneruskan perjalan ke Bandar Phnopenh ketika itu ramailah pemandu teksi dan tut-tut dari jauh melambai-lambaikan tangan menjemput menaiki teksi atau tut-tut mereka.

Bersama dengan En. Aziz Saifudin, Profesor

Dalam saya berjalan-jalan saya ditegur oleh 2 orang yang sama-sama baru turun dari pesawat dan beliau bertanyakan saya nak kemana terus saya jawab nak ke Bandar untuk mendapatkan hotel terus beliau dan rakanya mempelawakan saya menaiki teksi yang sama untuk ke Bandar.

Video  Pesawat mendarat
Video didalam Airport

Setelah menaiki teksi beliau memperkenalkan dirinya En. Abd. Halim Yusof setelah saya melihat card namanya yang diberikan ternyata beliau ialah seorang Ustaz Abd. Halim bin Yusof , Executive Chairman iis global (m) Sdn Bhd merangkap President Organization, Khmer-Islamic Development Econimic Organization Cambodia dan rakanya En. Aziz Saifuddin, Profeser.

Video Perjalan ke Hotel
Video Hotel Phnompenh

Kami terus menuju ke Boeung Meas Guesthouse yang terletak di 43C Street 86, Sangkat Srash Chork, Kan Daun Penh, Phno Penh, Cambodia terletak bersebelahan Masjid Negara kawasan orang-orang Islam, kemudahan disitu banyak restoran dan kedai makanan halal.

Tasnim Restauran
Makan tengahari dengan Ustaz Abd. Halim
Sewa hotel di situ sebanyak 5 USD (RM 16.00) 1 malam biliknya termasok bilik air cantik bersih dan lebih besar dari Hotel City Park Kuala Lumpur. Setelah checkin kami ke Tasnim Restoran bersebelahan hotel kami untuk makan tengahari, makananya sedap mengikut citarasa kita tapi jika tak tahu order lain bunyinya maka sampailah hidangan yang lain. Keistimewaanya pekerja restoran ini boleh bercakap dalam bahasa melayu.

Boeung Meas Guesthouse
Bilik 5 USD

Disebelah petang kami pergi ke Pasar Lama melihat disekeliling pasar dan menukar Wang Dollar kepada Real (Cambodia), ternyata sudah cerita dari kawan-kawan meleset sekali dengan mengatakan Wang Real tak laku malah penduduk disana pun tak mahu Wang Real. Nilai wang real 10 USD  nilainya 40,000 ribu real bersamaan Wang Malaysia RM 40.00.