Saturday, September 29, 2012

Bagaimana Perjalanan Yang Selamat ke Clark, Philipine

Sekiranya ada mana-mana kawan-kawan yang berhajat hendak pergi ke Clark, Philipine sama ada persaorangan atau berkawan dengan lebih selamat atas pengelaman saya jika ada yang membaca blog saya ikutlah beberapa nasihat dan jadikan penulisan ini sebagai panduan ke sana.


Apabila sampai di Airport setelah selesai cop pasport kita terus mendapatkan teksi untuk kemana-mana hotel pilihan kita dan saya cadangkan Tune Hotel ianya berhampiran dengan airport lebih kurang 1.5 km sahaja, harganya biasa sajalah jauh lebih murah dari hotel-hotel yang lain. Hotel banyak tapi harga hotel disana terlalu tinggi mencecah kepada RM 120 kepada 450.00 untuk 1 malam.

Money Changer

Pertukaran wang boleh ditukar di airport dengan kadar RM 80.00 kepada Peso 1,000.00 atau lebih mudah tukar dari money changer di Negara kita sendiri. Tukaran peso mintalah wang kecil supaya senang kita beberlanja, jika guna peso besar nanti katanya tiada wang kecil dan terus mereka pergi.

Jeepney

Dari segi makan memang susah sikit dia hanya ada 1 atau 3 tempat sahaja itu pun kedai makan kepunyaan Pak Arab, Nak makan kita kena kenal pasti dulu kedai kemudian kita naik motor atau Jeepney (Jenis Jeep). Perbelanjaan menaiki Jeepney hanya sekitar 20 Peso untuk 1 laluan RM 2.00. Jika menaiki motor minta bantuan Security hotel tolong panggil dan jangan kita pandai-pandai naik sebarang motor yang lalu lalang di hadapan hotel kita, kerana mereka ini akan caj harga yang bukan-bukan kerana kita pelancong.

Motor

Jika kita hendak bershoping sama ada berjalan sendirian hendaklah jaga beg duit kita dan jika boleh wang jangan letak kesemua didalam beg simpanlah dimana-mana poket seluar, sekiranya kita dihampiri oleh mana-mana orang yang hendak menolong kita harus waspada mereka ini kebanyakan peyelok saku caranya seorang buat-buat bertanya dengan kita dan rakanya seorang lagi cuba menyelok poket kita dengan cara kita tidak sedar.

Salah 1 Kedai Makan Islam di Walking Street

Jika berkunjung ke kelab malam terutama kawan-kawan yang minum berhati-hatilah kerana disetiap kelab malam semuanya ada gengster mereka ini sentiasa menunggu orang-orang kita yang mabuk membuat kesilapan, ada beberapa kes yang telah berlaku yang di beritahu oleh beberapa orang rakan kita yang pernah berkunjung beberapa kali ke sana memberitahu jika kita melakukan kesilapan kerana kita mabuk tidak sedar apa yang kita buat mereka akan denda orang-orang kita dengan tebusan wang malaysia RM 500.00 hinggalah ke RM 1,000.00.

Bersama Security

Saya berharap dengan penulisan ini jika tuan-tuan dan puan-puan terbaca dan jika ingin ke mana-mana sahaja di luar negara khususnya di Clark, Philipine jadikanlah ia sebagai satu panduan. Apa-apa pun terserah diatas kebijaksanaan kita. Kerana banyak perjalanan luas pandangan serta pengelaman.

No comments:

Post a Comment