Thursday, March 17, 2011

Hari Ke 2 Lawatan Ke Muzium

Pagi ini 17 Mac 2011 selepas makan pagi kami sekeluarga berjalan-jalan dari Hotel menuju ke Muzium Negeri Serawak, sampai kami disana waw ramai juga orang,

Disimpang tiga

Muzium disitu ada 6 jenis iaitu Natural History Muzium, Art Museum, Muzium Serawak , Muzium Islam , Muzium Garden dan Muzium Dewan Tun Abd. Razak, Muzium yang manarik adalah Muzium Tun Abd. Razak.

Pintu masuk ke Muzium
Pameran dalam Muzium

Semua pelawat diingatkan tidak boleh mengambil gambar jadi pandai-pandailah kami mengambil gambar cara senyap-senyap, disetiap sudut ada diletakan CCTV.

Salah satu gambar didalam Muzium
Papan tanda Muzium
Raplika Tapak Sireh
Video Muzium

Selepas kami melawat, kami balik ke hotel checkout dan kami checkin di Hilton Hotel harganya biasa boleh tahan, bagi saya bekas pesara dan juga bekas kakitangan sektor awam dapat juga discount dari RM 187.00 seebilik kepada 141.00 sahaja.

Hotel Hilton

Hotel ini mempunyai bilik yang selesa dan cukup menarik, sekali sekala bercuti apa ada halnya menginap dihotel yang besar sekurang-kurangnya dapat merasai.

Video Hotel Hilton

Selesai sudah checkin di Hotel Hilton kami keluar semula dengan menaiki rakit ke seberang untuk membeli kek dibawa balik ke Kedah. Seperti biasa la orang ramai terutama pelancong ramai turut membeli kek, apa yang menyeronokan setiap pelancong diberi rasa setiap jenis kek yang ada makan sampai kenyang kemudian baru beli.

Rumah Kedai Kek Lapis
Rasa Kek Lapis
Rasa kek lapis sebelum beli
Dah rasa beli la

Video beli kek

Kemudian kami terus ke kedai yang ada disitu untuk makan tengahari, Nasi Ayam Penyet sedap rupanya dengan harganya tak mahal RM 7.50 sepinggan, selepas kami makan kami balik ke Hotel berehat.

Makan Tengahari

Selepas makan tengahari kami balik ke Hotel berehat, jam 5.00 kami pergi ketebing sungai untuk menaiki Kapal Cruises sayangnya tiket habis jadi kami tempah untuk perjalanan esok petang tambang dewasa RM 60.00 untuk kanak-kanak RM 30.00 pelayaran selama 1jam 30 minit, namum begitu kami masih ada peluang dengan menaiki Sampan Melayu Traditional yang harganya RM 19 bagi dewasa RM 9.00  untuk kanak-kanak, harganya jauh lebih murah dari kapal curises didistinasi yang sama.

Kapal Cruises
Sampan Melayu
Naik Perahu Traditional

Jam 7.00 petang sampan kami mendarat terus kami menaiki sampan biasa keseberang untun makan malam, Restoran tersebut menghidangkan pelbagai jenis menu termasok Ikan, Daging dan Ayam bakar selain itu ada tomyam dan sebagainya. Harganya boleh tahan seperti biasa diSemenanjung malah di Semenanjung lebih mahal lagi.